Minnematka.com

NOTE: To use the advanced features of this site you need javascript turned on.

Etusivu arrow Matkakertomukset arrow Kanariansaaret, Teneriffa (matkakertomus)
Kanariansaaret, Teneriffa (matkakertomus) PDF Tulosta

Olimme poikaystäväni kanssa lomamatkalla Teneriffan Playa de las Americasissa tammikuussa 2008 ja tykästyimme paikkaan sen verran, että varasimme uuden reissun lokakuun loppuun 2009. Matkan varasimme Finnmatkoilta, kuten edelliselläkin kerralla ja varasimme huoneen samasta hyväksi havaitusta hotellista kuin edelliselläkin kerralla eli Hotelli Andorrasta. Teneriffan reissut eivät ole kovin edullisia, varsinkaan loma-ajankohtana, saati sitten kun haluaa tietynlaisen majoituksen, eikä näin ollen yleensä voi hyödyntää äkkilähtöjä. Haimme matkalta lähinnä rentoutumista ja aurinkoa ja reissu oli ehdottomasti hintansa väärti. Kanarian saaria parjataan paljon myös turhaan. Playa de las Americas on tosiaan täysin turistikohde, mutta auton vuokraamalla pääsee helposti kiertämään myös pikkukyliä, joita massaturismi ei ole juuri koskettanut, jos niin tahtoo.

Teneriffa on pinta-alaltaan Kanarian saariryhmän suurin saari ja asukkaita siellä on noin 880 000. Kanarian saaret kuuluvat Espanjalle, mutta niillä on itsehallinto ja ne sijaitsevat maantieteellisesti katsoen Afrikassa, Afrikan mantereen länsipuolella yli tuhannen kilometrin päässä Espanjasta. Teneriffaa hallitsee Espanjan korkein vuori, tulivuori Teide, jonka huippu yltää yli 3000 metrin korkeuteen ja jonka ansiosta saaren pohjoispuoli on varsin vehreä, kun taas eteläpuolelle pilvet eivät yhtä helposti pääse ja siellä on kuivempaa, karumpaa ja aurinkovarmempaa. Tärkein elinkeino saarella on turismi.

23.10.2009 perjantai

Perjantaina lentomme lähti yhdeksään aikaan aamulla, joten herätä täytyi jo viiden aikoihin. Turvatarkastukset ja jonotukset Helsinki-Vantaalla sujuivat melko rivakasti ja aikaa jäi myös kauppojen ihmettelemiseen. Lentoaika Teneriffalle, n. 6 h, on pitkä ja puuduttava. Lennon aikana näytetään kaksi elokuvaa, joista toinen on suunnattu aikuisille ja toinen lapsille. Vahinko vain, että kaikilta paikoilta ei juurikaan kyllä näe elokuvaa, tai ainakaan tekstejä. Kuullakseen äänet pitäisi ostaa kuulokkeet. Emme ostaneet kuulokkeita, mutta silmäilimme ”aikuisten elokuvaa” (huom! ei mitään epäsiveellistä siis kuitenkaan ;) ). Lennolle emme olleet varanneet ateriaa, vaan olimme pakanneet mukaan omat eväät ja mutustimme niitä, ostimme koneesta ainoastaan juotavaa. Lukemiset olivat tarpeen matkalla, viime kerrasta ei ollut sen suhteen viisastuttu, että lukeminen loppui taas kesken jo menomatkalla. Lento sujui kuitenkin kaikkiaan hyvin, vaikkakin väsytti.

Teneriffalla kello on kaksi tuntia edellä Suomen aikaa, joten saavuimme perille noin yhden aikaan iltapäivällä. Matkatavaroitten haun ja lentokenttäkuljetuksen jälkeen olimme perillä hotellissamme ennen kolmea iltapäivällä. Saimme huoneen viidennestä kerroksesta, näköalan uima-altaalle olimme varanneet etukäteen, sillä kadun puoleisiin huoneistoihin kuuluu turhan paljon meteliä öisin. Hotelli Andorra on kyllä ehdottoman loistava valinta. Se on sijainniltaan mitä parhaimmalla paikalla, lyhyt kävelymatka parhaalle rannalle (Playa de las Vistas), iso kauppa melkein vieressä ja hotelli sijaitsee melko lailla Americasin ja Los Christianosin välissä, niin että kumpaankin pääsee hyvin kävellen. Meillä oli käytössämme makuuhuone, tilava kylpyhuone sekä iso olohuone, jossa oli myös keittokomero (jääkaappi, liesi). Lisäksi meillä oli parveke, jossa oli mukava syödä aamiaista ja juoda teetä iltaisin. Huoneessa ei ollut astianpesuainetta, eikä astianpesuharjaa, mutta tämän asian muistimme edellisvuodesta ja olimme ottaneet Suomesta lähtiessämme mukaan lähes tyhjän astianpesuainepullon. Siivous huoneessa tapahtui päivittäin, mutta astianpesu ei kuulunut siivoojan vastuulle (tai olisi kenties kuulunut jos olisi maksettu tippiä?). Söimme kuitenkin pääsääntöisesti ulkona, lähinnä pientä aamu- tai iltapalaa laitoimme huoneistossa.

Saavuttuamme Americakseen kiertelimme lyhyesti kaduilla ja kävimme kaupassa ostamassa syötävää. Hintataso on mielestämme hieman edullisempi kuin Suomessa. Aikaisen aamuherätyksen vuoksi olimme molemmat varsin väsyneitä ja uni tuli aikaisin.

24.10.2009 lauantai

Lauantaina suuntasimme aamiaisen jälkeen Las Vistas –rannalle, jossa vietimmekin suurimman osan päivästä. Lämpöä oli lähes 30 astetta ja muutamia haihtuvaisia pilviä taivaalla. Aurinkotuoleja ja varjoja oli tarjolla maksua vastaan, mutta levitimme suosiolla pyyhkeet hiekalle. Kuumuuden tehdessä ajoittain olon tukalaksi pulahdimme uimaan sopivan viileään meriveteen. Päivällä ostimme pientä purtavaa läheisestä rantaravintolasta ja illemmalla kävimme hakemassa kaupasta patongit ja suuntasimme hotellille. Univelasta johtuen uni tuli jälleen aikaisin, eivätkä äänet häirinneet.

25.10.2009 sunnuntai

Sunnuntaina päätimme kokeilla oman hotellimme aamiaista. Aamiainen maksoi 4 € henkilöä kohden ja oli kelvollinen: leipää, levitteitä, jugurttia, hedelmiä, muroja, croissantteja jne. Olimme kuitenkin tyytyväisiä, ettemme olleet varanneet aamiaista koko viikoksi Finnmatkojen kautta.

Sunnuntaina aloimme tarkemmin miettiä mille retkille haluaisimme osallistua. La Gomera oli ehdoton valinta, mutta halusimme osallistua muutamalle muullekin. Vuosi sitten olimme olleet katamaraaniretkellä ihailemassa valaita ja delfiinejä sekä ritariturnajaisissa, joten ne suljimme pois laskuista, vaikkakin pidimme niistä erittäin paljon. Lopulta päätimme vierailla Puerto de la Cruzissa sijaitsevassa eläinpuisto Loro parquessa (jossa kävimme kyllä edellisvuonnakin) sekä uudehkossa vesipuisto Siam parkissa. Finnmatkojen kautta Siam park olisi kustantanut 28 € (pelkkä lippu) ja Loro parque 51.50 € kuljetuksineen, yhteislipun olisi saanut hintaan n. 65 €. Ostimme kuitenkin saman sisältöisen yhteislipun n. 50 eurolla paikalliselta palvelun tarjoajalta. La Gomeran matkan sen sijaan varasimme Finnmatkojen kautta, sillä näin saimme suomenkielisen opastuksen ja hinta olisi joka tapauksessa ollut samaa luokkaa. Finnmatkojen nettisivuilla on nähtävillä alustavat hintatiedot retkistä, mutta molemmilla kerroilla, kun olemme Teneriffalla olleet, ovat retket lopulta olleet hieman netissä ilmoitettuja tyyriimpiä (esim. Loro parquen retki netissä 46 €, oikeasti 51,50 €). Finnmatkojen opasta emme ehtineet omien menojemme vuoksi tapaamaan, mutta retken varaaminen onnistui helposti puhelimitse luottokortilla.

Muutoin päivä kului pääosin rannalla auringon paisteesta nauttien. Illemmalla kävimme vielä shoppailemassa ja syömässä edellisellä reissulla kantapaikaksemme muodostuneessa ihanassa Domus Aureassa. Kävimme lisäksi rannalla ihailemassa auringon laskua.

26.10.2009 maanantai

Maanantaina suuntasimme retkelle Puerto de la Cruzin kaupungissa sijaitsevaan papukaijapuisto Loro parqueen. Nimestään huolimatta puistossa on nähtävillä useita eri eläinlajeja, kuten mm. simpansseja, laiskiainen, jättiläiskilpikonna ja lisäksi puistossa on mm. Euroopan pisin haitunneli. Bussimatka vei yhteensä aikaa parisen tuntia suuntaansa, kun mutkilteltiin milloin minkäkin hotellin luona hakemassa ihmisiä. Perillä aikaa omatoimiseen puistoon tutustumiseen oli 5 tuntia, mikä oli mielestämme varsin sopivasti. Puistossa kävimme katsomassa eläinnäytökset (delfiini, miekkavalas, merileijona ja papukaija showt), joita oli useaan kertaan päivän aikana. Esitykset olivat saman kuin edellisenä vuonna, mutta yhä yhtä valloittavat. Muutoin kiertelimme puistoa vapaamuotoisesti, oma suosikkini on ehdottomasti pingviinimaailma, jossa on useita eri pingviinilajeja, jotka asuvat ”jäävuorella” (aitoa jäätä) ja jotka saavat päälleen lumisadetta. Muutoinkin pidän Loro parquessa siitä, että siellä eläimillä näyttää (ihmisen näkökulmasta toki) olevan kohtuullisen hyvät oltavat, toisin kuin monissa muissa paikoissa. Uutena edellisvuodesta puistoon oli tullut suurehko avoin sisätila, jossa oli vapaana mm. erilaisia papukaijoja. Parhaimmillaan olimme noin puolen metrin päässä linnuista. Loro parquen reissulle kannattaa ehdottomasti varata mukaan riittävän suuri kameran muistikortti.

27.10.2009 tiistai

Tiistaina suuntasimme vesipuisto Siam parkiin. Puistoon oli ilmainen bussikuljetus, joten menimme ihan hotellimme lähellä olevalle pysäkille odottamaan päivän ensimmäistä bussia. Ja me odotimme, ja odotimme ja odotimme – kuten kymmenet muutkin. Lopulta päädyimme ottamaan taksin, matkaa puistoon oli kuitenkin vain noin 7 km. Jaoimme taksin kahden nuoren miehen kanssa ja yhteensä hintaa kertyi matkasta noin 5 euroa eli ei paha. Itse puisto oli mukava kokemus. Siam park ja Loro park ovat kumpikin saman omistajan, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että Siam parkissakin on merileijona-allas (tosin vain katseltavaksi, sekaan ei päässyt uimaan). Erilaisia vesiliukumäkiä alueella on useita. Niissä käytetään pääosin suuria uimarenkaita ja lasketaan joko yksin, kaksin tai 3-4 hengen porukalla. Esimerkiksi yksi vesiliukumäistä, Tower of Power, on korkea suora liukumäki, jossa maataan selällään. Mäen loppupäässä liuku johtaa sisään tunneliin, jossa ei ollut mitään meidän käydessämme puistossa, mutta johon on suunnitteilla sijoittaa haita tai krokotiilejä. Välissä pysyy kyllä seinä, mutta tällöin laskun aikana on nopeasti mahdollista nähdä eläimiä. Tosin vauhti on sen verran kova, että tiedä sitten olisiko elämys kuitenkaan järin jännittävä. Lisäksi alueella on mm. Vulcano eli vesiliukumäki, johon menimme neljä henkeä samalla renkaalla ja päädyimme suureen suppiloon ja sitä kautta tunnelistoon, jossa ikään kuin salamoi. Mielestämme ehkä parasta antia puistossa on kuitenkin aaltoallas, jossa on vuorotellen tunnin aikana aina 20 minuuttia tyyntä, pieniä aaltoja ja suuria (lähdössä 3 m) aaltoja. Aaltoaltaan reunamilla on myös vapaassa käytössä olevia aurinkotuoleja, jotka kuitenkin varattiin kaikki melko varhaisessa vaiheessa päivällä. Puistossa saa ostaa ok ruokaa melko kohtuulliseen hintaan. Tosin välillä ravintolassa oli melkoinen ryysis. Puisto suljettiin klo 18 ja jäimme aluksi odottamaan ilmaisbussia, mutta kun sitä ei tälläkään kertaa näkynyt päätimme suunnata taksilla takaisin hotellille.

28.10.2009 keskiviikko

Keskiviikkona viihdyimme suuren osan päivästä rannalla, mutta kävimme myös kiertelemässä viehättävää Los Christianosia. Americasissa ei ole juurikaan korkeuseroja, vaan kaikkialla on melko tasaista, mutta Los Christianosin puolella sen sijaan mäkiä on ja kadut ovat kapeampia. Poikkesimme myös syömässä jäätelöä Las Vistas rannan kupeessa. Americasissa myydään monin paikoin erittäin hyvää italialaista jäätelöä kohtuulliseen hintaan ja makuvaihtoehtoja on paljon, esimerkiksi kindersuklaa oli varsin hyvää. Illalla kävimme jälleen syömässä Domus Aureassa, tosin valitsimme ajankohdan hivenen huonosti, paikka on varsin suosittu ja illalla usein melko täysi, milloin palvelu on tavallista hitaampaa. Paikka on mielestämme erittäin kohtuu hintainen, vaikkakin näyttää ulospäin tyyriiltä pöytäliinoineen ja pukuun pukeutuneine tarjoilijoineen. Illalla kiertelimme vielä kauppoja ja pysähdyimme silloin tällöin johonkin kuppilaan drinkeille ja seuraamaan esiintyjiä. Jo edelliskerralla suosikiksemme oli muodostunut Dominic, joka esiintyi erään pääkadun ostoskeskuksen aulassa. Onneksemme herra oli paikalla tänäkin vuonna ja ostimme nyt hänen levynsä. Dominicin pilke silmäkulmassa esiintymistä on ilo seurata. Iltaisin Teneriffan pääkadulla on melko paljon aasialaisia kauppaamassa erilaista turistirihkamaa, mm. päähän laitettavia sateenvarjoja, kuperkeikkaa heittäviä koiria jne. sekä tummaihoisia naisia pikkulettejä väkertämässä. Lisäksi pilapiirtäjiä on useita ja hinnat vaihtelevat. Teetimmekin matkalla meistä muistoksi värilliset pilakuvat, jotka mielestämme onnistuivat erittäin hyvin ja hintaa tuli 10 € kappale (mustavalkoinen 5 €). Poikaystäväni tosin oli hieman käärmeissään siitä, että minun kuvalleni taputettiin, kun taas hänen kuvalleen naureskeltiin.

29.10.2009 torstai

Torstaina oli vuorossa kauan haikailemani retki pienelle naapurisaari La Gomeralle. Bussi tuli noutamaan meitä naapurihotellin edustalta. Samana päivänä retkelle lähti useampiakin bussiseurueita. Matkan Los Christianoksen satamasta San Sebastianin satamaan taitoimme Fred Olsenin suurella katamaraanialuksella, matka kesti hieman alle tunnin ja sen aikana saattoi ostaa virvokkeita ja purtavaa kohtuu hintaan. Varasimme itsellemme ikkunapaikat ja bongailimme valaita reissun aikana. San Sebastianin satamasta jatkoimme matkaa bussilla saaren sisäosiin. Saari on pieni, halkaisijaltaan vain noin 20 kilometriä ja korkeuserot ovat huomattavat. Asukkaita saarella on reilut 20 000. Vuorenrinteillä kiemurtelee kapea tie, julkista liikennettä saarella on varsin vähän, joten kätevin tapa tutustua saareen päiväreissun aikana on ottaa osaa järjestetylle retkelle tai vuokrata auto. Matkan aikana pysähdyimme useampaan otteeseen ihailemaan maisemia, jotka tosiaan olivat ihailemisen arvoisia! Näkymät Teide-tulivuoren hallitsemalle Teneriffan saarelle olivat kauniit, samoin kuin näkymät pieniin vuoren rinteille rakennettuihin kyliin. Hermiguan pienessä kylässä poikkesimme banaaniviljelmällä ja Las Rosasin kylässä nautittiin retken hintaan sisältyvä lounas. Lounas oli yllättävän hyvä ja sisälsi alkusalaatin, leivän, pääruuan, jälkiruuan sekä ruokajuomat, joista valittavana oli vettä ja viiniä. Lounaan ohessa saimme myös näytteen saaren vihellyskielestä (El Silbo), joka kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon. Bussimatkan aikana opas kertoi saaren luonnosta, historiasta ja nykypäivästä. La Gomera ei ole turistien kansoittama, kuten monet muut Kanarian saaret. Se ei ole myöskään auringon palvojien paratiisi, vaan siellä on kaunista ja vehreää luontoa ja hyvät patikointimahdollisuudet. La Gomera on tullut tunnetuksi mm. tutkimusmatkailija Kristoffer Kolumbuksen pysähdyspaikkana. Retken puolivälin paikkeilla suuntasimme saaren keskiosassa ylhäällä vuoristossa sijaitsevaan Garajonayn kansallispuistoon ihailemaan tuhansia vuosia vanhaa laakeripuumetsää, jossa oli valtavia kanervia ja laakeripuita, ja jollaiset on monin paikoin muualta hävitetty. Kansallispuistossa lämpötila on ympäri vuoden miellyttävä n. 15-20 astetta ja ilma kostea. Kansallispuiston jälkeen suuntasimme takaisin San Sebastianin satamaan, jossa meillä vielä olisi reilun tunnin verran omaa aikaa kierrellä. Matkalla pysähdyimme vielä ihailemaan ja valokuvaamaan laavatappia, joka on tukkeutuneesta laavanpurkausaukosta syntynyt kivimuodostelma. Ollessamme reilun kilometrin korkeudessa olimme kuitenkin saavuttaneet pilvet, joten aika ajoin ympäristö peittyi sumuisaksi. San Sebastianin kaupunki on varsin viehättävä pieni kaupunki. Kävimme mm. katsomassa Kolumbuksen asuintaloa ja poikkesimme pienissä myymälöissä sekä leipomossa ja loppuajan istuskelimme satamassa katselemassa veneitä ja satama-altaassa uiskentelevia mitä eriskummallisemman näköisiä kaloja. Paluumatkalla katamaraanilla bongailimme jälleen valaita, joita Teneriffan ja La Gomeran välisellä alueella elää varsin paljon.

30.10.2009 perjantai

Viimeisenä lomapäivänämme suuntasimme aamupäivästä tekemään viimeisiä tuliaisostoksia. Esimerkiksi alkoholi on Teneriffalla edullista, litran pullo Chivas Regalia (12) lähtikin isälleni tuliaisiksi hintaan 22 €. Hajuvesiliikkeitä Americasissa on lähes joka kadun kulmassa ja hyviä tarjouksia oli nytkin. Puolen päivän tienoilla bussi tuli hakemaan meidät lentokentälle. Lentokentällä oli myös mukavasti ostosmahdollisuuksia (mm. Swarowskin koruja) ja aivan riittävästi aikaa. Paluulento lähti Teneriffalta ajallaan ja lentomatka kesti taas kuutisen tuntia. Matkalla näytettiin jälleen kaksi elokuvaa, tällä kertaa ”lasten elokuva” oli onneksi aikuisistakin hyvin hauska Ice Age 3 ja aika kului melko mukavasti. Teneriffalla oli koko lomaviikkomme ajan aurinkoista ja lähes + 30 astetta lämmintä päivällä, eikä iltaisinkaan tarvinnut missään vaiheessa pitkähihaista. Sadetta ei tullut kertaakaan viikon aikana. Paluu kylmään ja pimeään Suomeen olikin sitten hieman masentava.

Lisätietoa Kanariansaarista

Lisätietoa Kanariansaarista saat sivuiltamme tämän linkin kautta.

Kuvia Kanariansaarilta

Klikkaa tästä nähdäksesi kuvia Kanariansaarilta

Majoituksia ja lentoja:

Apollomatkat
Apollomatkat järjestävät laadukkaita pakettimatkoja Kanariansaarille

Lomamatkat
Lomamatkat järjestävät talvisin pakettimatkoja Kanariansaarille

Hotels.com
Hotels.com:in sivuilla voit tehdä hotellivarauksia.

ebookers.fi
Ebookersin sivuilla voit koota mieleisesi loman koostuen lennoista ja majoituksesta

Supersaver
Supersaverin sivuilla voit koota mieleisesi loman koostuen lennoista ja majoituksesta

Seat24
Seat24-sivustolla voit tehdä hintavertailua lentoyhtiöiden välillä ja ostaa haluamasi liput.

Travelstart
Sivustolla voit koota mieleisesi loman koostuen lennoista ja hotellista.